
Groep 4
Op de maandag staat juf Jenny voor de groep en op dinsdag t/m vrijdag juf Angelique.
In groep 4 maken de kinderen grote stappen in hun ontwikkeling. Ze leren steeds zelfstandiger werken en krijgen meer uitdaging op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en wereldoriëntatie.
Lezen
De kinderen leren langere woorden lezen en oefenen met woorden die specifieke leesmoeilijkheden hebben. We besteden veel aandacht aan vlot en goed doorlezen. Naast technisch lezen krijgt ook begrijpend lezen een belangrijke plaats. Kinderen leren informatie uit teksten te halen door te zoeken naar antwoorden op vragen als wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Schrijven
In groep 4 leren de kinderen alle hoofdletters schrijven. Daarnaast oefenen zij het juist verbinden van letters, zodat hun handschrift steeds netter en vloeiender wordt.
Rekenen
Bij rekenen ligt de nadruk op het automatiseren van de sommen tot en met 20. De kinderen leren ook de erbij- en erafsommen tot 100, de keertafels tot en met 10, en ze maken kennis met het klokkijken op de digitale klok (hele en halve uren). Daarnaast komt meten (meter, decimeter, centimeter, millimeter), wegen (kilogram en gram) en geld (muntgeld en biljetten tot 100 euro) aan bod.
Spelling
Voor spelling werken we met de methode Staal. Deze methode is duidelijk en gestructureerd, waardoor kinderen stap voor stap grip krijgen op de Nederlandse spelling. Elke les start met het ontdekken van een regel of klank. Daarna gaan de kinderen oefenen met woorden en zinnen, en tot slot passen ze dit toe in schrijfopdrachten of dictees. Door deze vaste opbouw krijgen kinderen zelfvertrouwen en leren ze de regels ook echt gebruiken.
Herhaling en automatiseren spelen een grote rol. Regels keren steeds terug, zodat kinderen ze goed leren beheersen. Ook krijgen ze handige strategieën om moeilijke woorden te onthouden. Omdat de lessen werken met aansprekende thema’s en korte, doelgerichte opdrachten, blijft spelling leerzaam en leuk.
Wereldoriëntatie met Wetenswaardig
Voor wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek) werken wij met de methode Wetenswaardig. Deze methode sluit aan bij de nieuwsgierigheid van kinderen en laat hen de wereld ontdekken vanuit verschillende invalshoeken. Zo leren zij niet alleen feiten, maar ook verbanden en grotere samenhangen.
De lessen zijn afwisselend en actief: kinderen onderzoeken, doen proefjes, werken samen en presenteren wat ze ontdekt hebben. In groep 4 zijn de opdrachten vaak nog klein en speels, zoals een plantje laten groeien, proefjes doen met water (drijven/zinken, mengen) of ontdekken hoe je een bouwwerk stevig kunt maken. Zo leren ze al vroeg onderzoekend te werken: vragen stellen, voorspellen, kijken wat er gebeurt en daarover in gesprek gaan.
In de hogere groepen worden de opdrachten steeds uitgebreider en complexer. Daarnaast sluit Wetenswaardig goed aan bij begrijpend lezen. De teksten die kinderen lezen zijn rijk aan inhoud en verbonden met de thema’s, waardoor zij hun leesbegrip op een natuurlijke manier oefenen en leren informatie beter te begrijpen en toe te passen.
.


Jenny van Bolhuis

Angelique Huisman